Concert Groot Nicolaaskoor mooie traditie

Zaterdag j.l. herdacht Baarn de gevallenen van de Tweede Wereldoorlog. Een mooie traditie is om ieder jaar in aansluiting op de Stille Tocht een concert te organiseren. Sinds jaar en dag is het Groot Nicolaaskoor de vereniging die dit voor zijn rekening neemt. Dit jaar mochten wij getuige zijn van “Die sieben letzten Worte” van Joseph Haydn. Begonnen als orkestwerk, zonder het tweede orkest tussenspel en de aardbeving tot slot, ontstond de versie voor strijkkwartet. Hier was het laatste deel (“de aardbeving”) en het instrumentale tussendeel wel aanwezig. Ook werd er een pianobewerking gemaakt, niet door Haydn zelf, maar hij was er zeer over te spreken. Het werk, een opdracht van José Sáenz de Sancta Maria mocht zich verheugen in een groeiende belangstelling en Haydn zelf was er ook zeer tevreden over. Het werk werd in 1793 al uitgevoerd in Amerika. Een pikant detail is dat de Spaanse opdrachtgever Haydn betaalde met een chocoladetaart gevuld met gouden munten.

De toegevoegde tekst is van later datum en is in wezen door Haydn zelf gemaakt. De keuze voor het Ebonit saxofoonkwartet was een schot in de roos. En gezien de vele bewerkingen van het stuk volledig legitiem. Het samengaan met het koor en de solisten was verbluffend. Het vocale kwartet Luc Ket, Eske Tibben, Guido Groenland en Remmert Velthuis lieten zich van hun beste kant horen en gingen prachtig samen met het koor. Het leek wel of het subliem intonerende saxofoonkwartet zowel koor als solistenkwartet inspireerde toch genuanceerd musiceren. Paul Mirck had zoals gebruikelijk vanaf het begin goed de wind eronder en leidde koor en ensemble langs de fraaie harmonische vondsten van Haydn. Ik zelf vond de geladen teksten niet bijster passen bij de hoofdzakelijk in majeur gedachte muziek.

Het GNK zong voor een uitverkochte Paaskerk en werd langdurig beloond met een warm applaus.

Baarnsche Courant, 10 mei 2019
Willem Vonk

Stemmig concert Groot Nicolaaskoor

Zondag waren we getuige van een concert gegeven door het GNK en barokorkest SaraBandA.
Als rode draad door het programma liep de religieuze tekst Also hat Gott die Welt geliebet, getoonzet door diverse componisten. Als afwisseling klonk de Latijnse tekst van het Magnificat.
Het concert startte met het a-capella gezongen stuk van Heinrich Schütz. Het koor bleef mooi op toon en wat opviel was de markante baspartij.
Het Magnificat van de Noord-Duitse componist Dietrich Buxtehude volgde. Voor ons Noord-Europeanen is de uitspraak van het Latijn vaak erg lastig, maar het GNK kwam er prima doorheen. Op dit moment maakten we voor het eerst kennis met het begeleidende barokorkest SaraBandA, dat vaak alert reageerde maar toch ook vaak te kampen had met intonatieproblemen en ritmische vrijheden....
Sopraan Marjon Strijk zong prachtig de bovengenoemde tekst met haar vederlichte sopraan. Vooral het prachtig gearticuleerde Alleluja was een feest om naar te luisteren. Daarna volgde nog dezelfde tekst getoonzet door Rosenmüller en Telemann, voorwaar geen composities waarvan je rechtop in je stoel schiet. Desalnietemin was het voor de bariton Remmert Velthuis een mooie gelegenheid om zijn expressie en gave techniek te laten horen.
Als intermezzo speelde SaraBandA Pavane en Chaconne in g-klein van Henry Purcell. Dit had ook weggelaten kunnen worden, want het programma was lang genoeg. 
Het kiezen van een tekst als leidraad voor een programma is een goed idee, alleen de gekozen composities waren inhoudelijk niet sterk genoeg om de aandacht een uur vast te houden. Als er een cantate van J.S. Bach tussen had gezeten, bijvoorbeeld één van de twee Nun komm der Heiden Heiland cantates, dan hadden de andere stukken daar ook van geprofiteerd.
Het GNK zong prachtig en was door Paul Mirck prima voorbereid op het concert. De afgeladen Paaskerk beloonde de uitvoerenden met een lang en warm applaus.

Baarnsche Courant, 19 december 2018
Willem Vonk

Publiek laat zich ontroeren door Groot Nicolaaskoor

Al vele jaren is het herdenkingsconcert dat het Groot Nicolaaskoor traditiegetrouw op 4 mei geeft een inmiddels onmisbaar deel van het programma in Baarn. Na de Stille Tocht en de herdenking van de gevallenen is dit voor velen een moment van bezinning en reflectie.
Ieder jaar is het voor dirigent Paul Mirck weer een uitdaging om een toepasselijk programma samen te stellen. Dat hij ieder jaar weer parels uit de muziekgeschiedenis weet op te vissen mag werkelijk een grote verdienste genoemd worden.
Dit jaar bestond het programma uit twee grotere werken. Als opening het Stabat Mater van Rheinberger en als afsluiting het overbekende requiem van Gabriel Fauré.
Daar tussen was plaats voor enkele kleinere werken van Cesar Franck en Gabriel Fauré.
Eerst dus het Stabat Mater van Rheinberger, een Duitse componist en organist die in de tweede helft van de 19e eeuw in München werkzaam was en daar een groot aantal composities schreef, voor zowel koor als voor orgel.
Zijn Stabat Mater is geworteld in de Romantiek en het bevat melodisch prachtig materiaal Paul Mirck had gekozen voor een begeleiding bestaande uit viool, harp en orgel. Dat was een goede zet, want de drie instrumentalisten waren volledig voor hun taak berekend waarbij vooral violist Hans Lub de show stal met zijn intens muzikale spel.

Na dit koorstuk was het de beurt aan bariton Remmert Velthuis en organist Michiel Mirck. Ze vertolkten La Procession van César Franck. Dit indrukwekkende stuk dat de schoonheid van Gods Schepping weergeeft werd op indrukwekkende wijze gezongen door Remmert Velthuis. Uiterst muzikaal gaf hij de beschrijving van de natuur weer, met volledige controle over zijn stem.

Hierna zong het koor van Gabriel Fauré “Cantique de Jean Racine”, nog steeds een van Fauré’s  populairste werken. Hij schreef het in 1865 op twintigjarige leeftijd als eindexamenproject.  In dit stuk excelleerde harpiste Sophie van Dijk. Het koor voelde zich duidelijk op zijn gemak in dit melodieuze werk.

Voordat  de uitvoerenden toekwamen aan het Requiem van Fauré stond eerst nog het Ave Maria van César Franck op het programma. Uitstekend gezongen door sopraan Ireen van Bijnen met zorgvuldige begeleiding van organist Michiel Mirck.
Tenslotte dan het laatste werk: het Requiem van Fauré.
Het werk is wellicht een van de meest uitgevoerde geestelijke koorwerken. Geen gemakkelijke opgave, maar het koor sloeg zich met verve door dit imposante werk heen.
Hoogstens in het Pie Jesu was er sprake van wat ritmische onnauwkeurigheden, maar over het algemeen was er sprake van een zeer geslaagde uitvoering. Weer blonk Remmert Velthuis uit (in het Libera me) en gedurende het hele Requiem had dirigent Paul Mirck de musicerenden uitstekend onder controle.

Al met al kon gesproken worden van een zeer geslaagd herdenkingsconcert met een mooie afwisseling van koor – en solostukken. De combinatie van orgel, harp en viool als begeleidende instrumenten was prima geslaagd.
Het publiek, met daaronder het voltallige College van B & W, liet zijn enthousiasme na afloop volop blijken. Het is te hopen dat in Baarn deze zinvolle traditie nog lange tijd voortgezet kan worden.

Baarnsche Courant, mei 2018
Freek Berrier

Prachtig najaarsconcert Groot Nicolaaskoor

Sinds een aantal jaren koesterde het Groot Nicolaaskoor en haar dirigent Paul Mirck de wens om de Hohe Messe eens op het repertoire te nemen. Afgelopen zondag was het dan zover. Het volledige GNK, uitgebreid met vijftien projectzangers, het barokensemble Eik en Linde en een solistenkwartet stonden garant voor een fraaie uitvoering van dit monument, des te feestelijker omdat ook het vijfenvijftigjarig bestaan van het koor gevierd werd. Het geheel stond onder leiding van Paul Mirck.

Een nagenoeg gevulde Nicolaaskerk was getuige van een evenwichtige uitvoering met begeleiding van een orkest dat speelt op authentieke instrumenten of kopieën daarvan. Het GNK is anderhalf jaar bezig geweest met het instuderen van het grote 5-stemmige koor aandeel. Het resultaat mocht er dan ook zijn. Het hele koor zong met veel aandacht voor uitspraak en verstaanbaarheid en er ontstonden mooie frasen met veel gevoel voor dynamiek. Vooral de tenoren vielen wat dat betreft echt op. Dat er keihard aan gewerkt is moge voor iedereen duidelijk zijn. Nergens was de klank rauw of te luid. Op die manier ontstond er een mooi evenwicht tussen koor en orkest.

Bach volgt de Latijnse mis tekst op de voet en had nooit het idee om de mis te gebruiken voor liturgische doeleinden, hoewel delen wel zijn uitgevoerd op het Ceciliafeest, 22 november 1749 in de Stephansdom te Wenen. De naam Hohe Messe komt uit de kring rond Mendelssohn. Carl Philipp Emanuel noemde de mis de "grosse Catholische Messe" Het koor blonk uit in de vele polyfone delen, met name in het Kyrie. Een leuk detail is dat bij het Credo, waar het thema bestaat uit de aanhef van het gregoriaanse thema van Credo I, noot vieren vijf zijn omgewisseld, zoals dit door een aantal geestelijken vaak foutief wordt gedaan. Erg indrukwekkend was het "laudamus te"met de door concertmeester Hans Lub, uit het hoofd gespeelde, vioolsolo. Marjon Strijk, sopraan, gaf het geheel een extra dimensie. Harry van Berne en Kees Jan de Koning soleerden in onder andere Domine Deus en Quoniam. Elsbeth Gerritsen gaf een indringende vertolking van het Agnus Dei.

Het GNK gaf echt een visitekaartje af van de technisch- en artistieke mogelijkheden die het in huis heeft en was op een solide manier voorbereid op deze zware klus door haar dirigent Paul Mirck. Dit concert toonde aan dat ook dit moeilijke en omvangrijke werk prima kan worden uitgevoerd door een koor als het GNK en het concert mag worden bijgeschreven als een van de hoogtepunten van de laatste jaren.

Baarnsche Courant, december 2017
WillemVonk

Authentieke Mozart in de Pauluskerk

Zaterdag 10 december 2016 vond in de Pauluskerk een concert plaats, gegeven door het Groot Nicolaaskoor , barokorkest Eik en Linde uit Amsterdam, een solistenkwartet en organist Michiel Mirck. Het geheel onder leiding van Paul Mirck.

Op het programma stond de Grosse Messe in c moll van W.A. Mozart, uitgevoerd in de onvoltooide versie, dat wil zeggen zonder de in sommige uitgaven voorkomende toevoegingen. Dit hield in dat uitgevoerd werden het volledige Kyrie en Gloria, het Credo tot en met het tekstgedeelte Et in carnatus est en het Sanctus. Het Agnus Dei werd uitgevoerd op de notentekst van het Kyrie. Zelf hergebruikte Mozart in 1785 de muziek van het Kyrie en Gloria in zijn oratorium Davide Penitente KV 469 op een italiaanse tekst van Saverio Mattei.

Het werd een prachtige, geïnspireerde uitvoering, waarbij het koor veel te doen had, met name in Qui tollis samen met de solisten, die een gedeelte van het achtstemmige koor voor hun rekening namen. Hieraan vooraf ging het Kyrie, waarbij sopraan Elma van den Dool de letterlijk omvangrijke solo tot grote hoogte voerde. Judith van den Dool, Elma van den Dool en tenor Guido Groenland schitterden daarna in Quoniam Tu solus. De bas Remmert Velthuis was ook goed te horen in het Benedictus. De solisten mengden onderling prachtig en ook het samen gaan met het koor leverde een mooi homogeen geheel op. Werd in vorige uitvoeringen van het GNK de Cum sancto fuga aan het eind van het Gloria vaak aan de solisten overgelaten; nu zong het koor het zelf, misschien wel wat langzaam, maar het is een echte koorfuga, die, door zijn massa de bekroning van het Gloria moet zijn . Het koor viel op door zijn heldere en prima te volgen tekstplaatsing en zong indien gewenst strak en espressivo in die gedeelten waar dat aanleiding gaf.

Paul Mirck hield voorafgaand aan het concert een korte inleiding, waarin hij de vorm van het werk uiteenzette en verder aangaf dat het zelf musiceren een heel prettige bezigheid is, iets waar de meeste mensen het wel mee eens zullen zijn! Paul hield het geheel prachtig onder controle en leidde zijn koor en ensemble met een fijn gevoel voor de juist tempi door alle delen heen.

Een bijzonder woord voor Eik en Linde uit Amsterdam, dat speelt op originele instrumenten of kopieën daarvan. De keuze voor dit ensemble bij een concert in de Pauluskerk was heel erg juist , omdat modern instrumentarium bij deze gelegenheid, samen met een dan ook luider zingend koor, een aantal decibellen had opgeleverd dat een gemiddelde gehoor orgaan maar moeilijk kan verwerken. Met name de blazers in het adembenemende Et in carnatus est , voor mij het hoogtepunt van het werk, waren werkelijk schitterend in tempo, intonatie en dynamiek. Ook de koperblazers die de koor gedeelten begeleiden waren in de juiste dynamiek aanwezig.

Alles viel op zijn plaats en met dit concert heeft het GNK weer aangetoond een dergelijk werk met gemak aan te kunnen. Wij zien vol verwachting uit naar het volgende concert dat in mei 2017 zal plaatsvinden.

Baarnsche Courant, december 2016
Willem Vonk

Mooi en ontroerend herdenkingsconcert.
Groot Nicolaaskoor en barokensemble vormen unieke combinatie.

Het GNK en barokensemble Eik en Linde zijn de laatste jaren goed op elkaar ingespeeld. Dat bleek weer tijdens het herdenkingsconcert in de Nicolaaskerk. In Grabmusik van Mozart begeleidde Eik en Linde het geheel voortreffelijk en mengde prachtig met het koor en de solisten.

Het tweede stuk (Requiem van Eybler) was het GNK op het lijf geschreven..... Het GNK heeft er niet voor teruggedeinsd deze veeleisende compositie weer op het repertoire te nemen en zette het geheel op overtuigende wijze neer.

Het GNK en Eik en Linde zorgden voor een unieke combinatie in het Baarnse muziekleven. Paul Mirck en de zijnen mogen terugkijken op een mooi en ontroerend concert.

Baarnsche Courant, 8-5-2015
Willem Vonk

Succesvol kerstconcert Groot Nicolaaskoor

Het Te Deum (van Graun) opent met een uitvoerig Gloria, waarin meteen de kwaliteiten van het begeleidend barokensemble Eik en Linde aan het licht kwamen….Het koor kweet zich uitstekend van zijn taak in dit openingskoor,...De samenwerking van koor en orkest verliep prima. Paul Mirck was andermaal een attente leider die vooral in de fugatische koordelen van dit Te Deum de zaak goed in de hand hield.

In Regina coeli (van Hasse) is de alt solist, eerst in samenspraak met het koor, daarna solistisch. Eleonora Volket was uitstekend op dreef in dit werk en koor en orkest lieten weinig wensen onvervuld.

Als laatste onderdeel stond het Gloria van Vivaldi op het programma. Het Nicolaaskoor was prima op dreef, tot en met het fugatisch slotkoor.

Al met al toonde het Groot Nicolaaskoor wederom aan dat het mogelijk is het publiek een aantrekkelijk programma voor te zetten in deze kersttijd. Het repertoire blijft verrassend en de kwaliteit is gewaarborgd, mede door de juiste keuze van begeleiders en solisten. Paul Mirck, wederom gesteund door organist Michiel Mirck, kan weer een mooie bladzijde toevoegen aan het inmiddels rijk gevulde boek van het Groot Nicolaaskoor.

Baarnsche Courant, 10-12-2014 
Freek Berrier

Groot Nicolaaskoor sluit herdenking in stijl af 

Via Crucis (van Franz Liszt) is een werk van grote verstilling, waarbij Liszt zich verwijdert van de grenzen van de tonaliteit. Dit maakt het uitvoeren ervan er niet gemakkelijker op, maar het Groot Nicolaaskoor liet zien ook dit veeleisende werk aan te kunnen. Paul Mirck had duidelijk grip op de materie en werd daarbij voortreffelijk ondersteund door pianist Willem Vonk, die zowel in de sologedeeltes als in de begeleiding aantoonde over de nodige affiniteit met de late Liszt te beschikken. Een positieve verrassing was de inbreng van oud-Baarnaar Remmert Velthuis, die de baritonpartijen met grote stembeheersing vertolkte. Het koor kweet zich uitstekend van zijn taak, vooral de mannenstemmen vielen op door hun sonoriteit.

Opvallend was dat Paul Mirck gekozen had om als begin- en eindstuk hetzelfde werk te laten uitvoeren: Hör mein Bitten van Felix Mendelssohn. Sopraan Ireen van Bijnen zong de solopartij overtuigend en werd daarbij voortreffelijk gesteund door het koor.

Baarnsche Courant, 7-5-14
Freek Berrier

Vitaal Weihnachtsoratorium in Nicolaas Kerk

Voor een goed gevulde Nicolaaskerk gaven bovengenoemden (barokorkest Eik en Linde, het Groot Nicolaaskoor, de solisten Marjon Strijk, Elsbeth Gerritsen, Harry van Berne en Joep van Geffen - red.)blijk van hun kunnen en bereikten daarin soms de hoogvlakten van de muzikale uitvoeringspraktijk. Het koor excelleerde in het openingskoor van cantate 1, het Ehre sei Gott uit cantate 2 en heel bijzonder in het openingskoor van cantate 5. De weergave van dit laatste stuk muntte uit in helderheid en strakheid van tempo, daarbij geleid door een voortreffelijk spelende continuogroep.

Paul Mirck zorgde voor levendige, goed volgehouden tempi en prettig was dat de tijd tussen de delen kort was, waardoor alles vlot doorliep.

Het doet goed dat in Baarn een stilistische uitvoering van dit meesterwerk te horen was en we hopen dat de samenwerking tussen Eik en Linde en het GNK nog even mag voortduren.

Baarnsche Courant, 13-12-2013
Willem Vonk

GNK sluit herdenking indrukwekkend af 

Dit keer niet in de Nicolaaskerk maar in de Paaskerk. Op het programma de cyclus Membra Jesu Nostri van Dieterich Buxtehude. Gelukkig werkte de akoestiek van de Paaskerk in positieve zin mee, zodat de polyfonie van het werk goed tot zijn recht kon komen. Opvallend was dat er een prima balans was met het orkest (barokensemble Eik en Linde).

Het koor bleek uitstekend voorbereid en Paul Mirck kon zich daardoor ten volle concentreren op de samenwerking met het orkest. De solisten waren stuk voor stuk volledig toegerust voor hun taak.

Het GNK gaf andermaal blijk een veeleisend werk op niveau te kunnen uitvoeren. Baarn mag er trots op zijn om op deze wijze de Nederlandse oorlogsslachtoffers te kunnen gedenken.

Baarnsche Courant, 6-5-13
Freek Berrier

Schitterend concert Groot Nicolaaskoor

Voor het vieren van het jubileum was de keus gevallen op het oratorium Messiah van G.F. Händel, waarbij het GNK zich mocht verheugen in een zeer grote belangstelling. Het koor had de medewerking gekregen van een prachtig solistenkwartet, ter wijl het geheel begeleid werd door barokorkest Eik en Linde en organist Michiel Mirck.....Eik en Linde speelde alert en mengde mooi met het koor. Juist deze homogeniteit is het trefwoord dat het meest van toepassing is op dit concert.... Deze instelling was de oorzaak van de schitterende uitvoering van dit oratorium.....Paul Mirck leidde het geheel met zijn kenmerkende, sobere en volstrekt duidelijke dirigeergebaar.......Het concert was werkelijk één van de hoogtepunten in de concertpraktijk van het GNK en het is te hopen dat er nog veel uitvoeringen van dit niveau zullen volgen.

Baarnsche Courant, 12-12-2012
Willem Vonk

Zeer stemmig herdenkingsconcert door GNK Baarn 

Het eerste werk, het Miserere in c mineur van Johann Adolf Hasse was een mooie afwisseling van koordelen met solisten. Het koor opende het werk en sloot het weer af. Het GNK, 70 man/vrouw sterk, zingt gedreven en probeert de spanning in de muziek op de juiste manier weer te geven…

Het Requiem in c mineur van Michael Haydn verbond de eerste delen van de uitvaartmis tot één geheel in afwisseling van koor- en solodelen. Mooi waren de alten in Te Decet.

Wij waren getuige van een zeer geslaagd concert waarvoor Paul Mirck, koor, solisten en orkest terecht een warm en langdurig applaus ontvingen.

Baarnsche Courant, 11-5-12
Willem Vonk

Spannend concert van GNK

Het eerste werk op het programma was Laudate pueri van Händel, waarin vooral sopraan Christien van 't Hof een prominente rol vervulde met haar lichte kamermuzikale benadering van de soli. Quis sicut Dominus was voor het koor.

Het tweede werk was het Magnificat van C.P.E. Bach. Het koor zette het eerste deel overtuigend en vitaal neer.... In deel vier (Et misericordia eius) kwam het koor traag op gang, terwijl de balans tussen soli en orkest prima was.

In het derde deel van het programma, het Te Deum van Haydn, herkenden we weer het type werk waar het GNK het best in is: een doorgecomponeerd stuk met relatief weinig polyfonie en veel homofone koorzettingen. Wat mij betreft stakt de uitvoering van dit stuk er met kop en schouder boven uit. Het orkest, het Baarns Begeleidings Ensemble, speelde ritmisch en strak en begeleidde uitstekend.

Aangezien de akoestiek van de Nicolaaskerk werkt als een versterker, wordt alles wat al groot is nog eens uitvergroot. Daardoor waren de tutti gedeelten prima in evenwicht en de soli qua klankkracht te klein.

Het was een spannend concert waaraan onder leiding van Paul Mirck hard was gewerkt. Met name de sopranen van het koor kwamen goed door de hoge passages van het Magnificat.

Baarnse Courant, 14-12-2011
Willem Vonk

Herdenkingsconcert lijkt in één adem gezongen

Dit jaar geen requiemtekst, maar "Die sieben letzte Worte unseres Erlösers am Kreuze" van J. Haydn. Het koor zong werkelijk geweldig, onder aanvoering van dirigent Paul Mirck.

Een bijzonder gelukkige omstandigheid was dat het vocaalkwartel La Cappellaccia aan de uitvoering meedeed. Het werk bestaat uit een voortdurende afwisseling van koor en solokwartet, afgewisseld met modulerende tussenspelen van het orkest en ingeleid met een homofone zetting van de kruiswoorden door het koor. Het GNK zong werkelijk geweldig en het concert leek wel in één adem gezongen, een kwaliteit die zonder meer op het conto van Paul Mirck geschreven kan worden. 

Baarnsche Courant, 6-5-11
Willem Vonk

Prima uitvoering in Pauluskerk

Vanwege het Kamermuzikale karakter van de Petite Messe Solennelle van Rossini was uitgeweken naar de Pauluskerk. Het GNK voerde het werk uit in de oorspronkelijke instrumentale bezetting met harmonium en piano. Hoewel het werk vooral bestaat uit solistische delen, had het koor een paar moeilijke delen voor zijn rekening te nemen, met name de laatste delen van Gloria en Credo. Een bijkomend voordeel van het optreden in de overigens geheel uitverkochte Pauluskerk was de veel betere verstaanbaarheid van de tekst. Het koor zong bovengenoemde delen met vaart en ritmische precisie.

Degene die het meest te doen had was pianist Rudolf Borgardijn. Normaal zingt hij in het koor.Heel bijzonder zo iemand in eigen gelederen te hebben.

Paul Mirck had, zoals we van hem gewend zijn, alles goed onder controle.

Samenvattend: een mooi geslaagd concert waarbij aangetekend kan worden dat de Pauluskerk ook voor het GNK een prima plaats is om uit te voeren.

Baarnse Courant, 29-11-2010
Willem Vonk

Herdenkingsconcert met mooie spanningsbogen 

De moeilijke koorpartijen werden tot een prachtig resultaat gebracht onder de stimulerende leiding van Paul Mirck.

(Verleih uns Frieden, Mendelssohn:) De eerste koorinzet was erg twijfelachtig, maar daarna zette het koor zijn beste beentje voor en kwam tot een mooi zuiver resultaat.

(Stabat Mater, Rheiberger:) Ook hier mooie spanningsbogen en veel aandacht voor dictie en verstaanbaarheid.

(Requiem, Schumann:) Het koor had deze avond veel te doen en was uitstekend ingestudeerd door Paul Mirck. Het koor klonk opmerkelijk goed, alleen in de piano en de pianissimo-delen zakte het soms wat onder de toon.De verhouding met het orkest was prima.

Baarnsche Courant, 7-5-10
Willem Vonk

Zeer geslaagd concert Groot Nicolaaskoor

Paul Mirck kiest duidelijk voor het maken van klank en die mocht er dan ook zijn. Het koor klonk opmerkelijk zuiver, waarschijnlijk het gevolg van een uitgekiend inzingprogramma tijdens de koorrepetitie.

Het kooraandeel klonk erg mooi, maar neigt in de mezzoforte zinnen naar een introverte, bijna vlakke manier van zingen. Bij de laatste delen waar een forte gevraagd wordt klinkt ook echt een forte en zingt het koor als lijsters.

Baarnse Courant, 16-12-2009
Willem Vonk

Bovenaards mooie sopraan in Requiem van Gilles 

Ook ongelovigen kregen op dit bijzondere concert een absoluut engelachtige sopraan - Marjon Strijk – voorgeschoteld. Na de dramatisch klinkende funeraire paukenslagen zong zij bovenaards mooi, nog eens geholpen door de kathedrale akoestiek van de Nicolaaskerk in Baarn. En het beroemde Requiem van Jean Gilles (1669-1705) vraagt om galm. Net als in dat van Gabriël Fauré liet Gilles het Dies Irae, dies illa, (dag van wraak, dag van toorn) achterwege. Mildgestemde gedachten, in Latijn gezongen, overheersen. Het Requiem van Gilles is het paradepaardje van de Franse barok en terecht, want het is een schitterende partituur. Het Groot Nicolaaskoor verwende zichzelf en de vele toehoorders met orkestrale ondersteuning van het ensemble Eik en Linde, vloeiend spelend op authentieke instrumenten.

Zes jaar geleden stond dit requiem ook al bij dit koor op het programma en wat mij betreft mogen ze het tot traditie maken op 4 mei!

Gooi- en Eemlander, 6-5-09
Tjako Fennema

Kwalitatief afwisselend concert Groot Nicolaaskoor

Wat moet je als amateurkoor tegenwoordig nog doen om uit het grote aanbod van kerstconcerten de kerk vol te krijgen? Het Groot Nicolaaskoor lukte dat door een onbekend en een overbekend werk op het programma te plaatsen. Het betrof hier het Weihnachtsoratorium van de bij het grote publiek onbekende componist Carl Heinrich Graun en het Magnificat van Johann Sebastian Bach. Eerstgenoemd werk bleek een aangename verrassing. Wonderschone muziek van hoge kwaliteit die tot het eind bleef boeien.

Vooral mezzo-sopraan Myra Kroese oogstte veel bewondering omdat zij pas op het allerlaatste moment moest invallen voor de zieke Karin van de Poel.

Baarnse Courant 17-12-2008
Rob Meijer 

Geslaagd herdenkingsconcert 

Om nu eens af te wijken van de gangbare requiemtekst had men gekozen voor het Stabat Mater, een tekst voor Goede Vrijdag. Omdat er geen avondvullend werk mogelijk was koos men voor 4 Stabat Maters. Bij de twee laatste composities kwam het Groot Nicolaaskoor echt op dreef en zong met overtuiging de tekst zoals verklankt door Schubert en de Liechtensteiner Rheinberger. Dit was voor mij het hoogtepunt van het concert.

Het bestuur mag terugkijken op een geslaagd concert, dat in hoge mate te danken is aan de met veel overtuigingskracht dirigerende Paul Mirck.

Baarnsche Courant, 9-5-08
Willem Vonk

Interessant kerstconcert van 45-jarig Groot Nicolaaskoor

‘ ..voordat het koor aan de beurt was, werd begonnen met de orgelvariatie over het koraal Nun komm der Heiden Heiland van Joh. Seb. Bach. In de zetting van dit concert, de cantate volgde later, was het een mooi begin. Op doorzichtige wijze liet Michiel Mirck dit fraaie werkje aan ons voorbij gaan.’

‘ Het bewees in deze cantate weer dat het een heel goed koor is. Dat bleek ook in het laatste werk*, dat nieuw was voor het koor. Maar dat liet men niet merken. Het werd gebracht alsof het een bekend werk was voor het koor. Het koor heeft deze middag weer laten merken dat het meer dan een barokkoor is. Ik hoop dat zij ons naast deze muziek ook andere nieuwe werken uit andere perioden laat horen. Het koor is er toe in staat.’

Baarnse Courant 12-12-07
Harry Schram

* Te Deum van Carl Heinrich Graun.


Prachtige passie op Herdenkingsconcert 

Het aanbod dat het GNK elk jaar weer opnieuw aan de burgers doet, is heel bijzonder te noemen. Alle lof daarvoor. Die pluim geldt ook het werk dat op 4 mei j.l. werd uitgevoerd: het 'Membra Jesu Nostri' van Dietrich Buxtehude.

Baarnsche Courant, 7-5-07
Harry Schram

Sfeervol kerstconcert GNK

De uitvoering van de drie Engelse composities van de gebroeders Purcell straalden al direct bij de inzet van het Magnificat de kerstgedachte uit. Deze muziek staat in een 'vrolijke en lichte' muziektraditie. Het zingt vanaf de eerste noot en dat liet Mirck duidelijk horen. Een prachtige koorklank heeft hij met het koor weten te bereiken. Samen met de solisten werd hier feestelijk muziek gemaakt.

Het was een genot om naar te luisteren.

Baarnsche Courant, 5-12-06
Harry Schram

Herdenkingsconcert stijlvol gebracht 

Requiem Eybler: Dirigent Paul Mirck wist het koor met duidelijke hand door de muziek te voeren. In de sequenz vertelt het koor in vloeiende muzikale lijnen, de solisten antwoorden kort. Het was een indrukwekkend muzikaal spel van vraag en antwoord.

Baarnsche Courant, 5-5-06
Nooitgedacht

Indrukwekkend herdenkingsconcert GNK 

De koorklank was opvallend homogeen en zuiver en zowel koor als orkest reageerden alert en met inlevingsvermogen op de interpretatie van de dirigent, die een subtiele en genuanceerde aanpak vergezeld liet gaan van veel gevoel voor de theatrale kanten van deze muziek. Baarn kan zich gelukkig prijzen dat op 4 mei de herdenking van de oorlogsslachtoffers wordt afgesloten met een concert op een dergelijk hoog niveau.

Baarnsche Courant,  6-5-05
Kees Velthuis

Feestelijke uitvoering Weihnachtsoratorium

Zoals de Passionen in de paastijd een muzikaal hoogtepunt vormen, zo is het weihnachtsoratorium dat in de kersttijd. En het was een hoogtepunt.

Baarnsche Courant, 22-12-04
Harry Schram

Grandioos concert GNK

De hoog gespannen verwachtingen van de bezoekers van dit concert zijn niet beschaamd. Anderhalf uur werden zij verrast op een grandioze uitvoering van vier verrassend verschillende koorstukken op basis van dezelfde tekst:"Magnificat anima mea, Dominum et exultavit spiritus meus in Deo, salutari meo."

Wat knap is het toch van Paul Mirck dat hij zijn koor zo veel muziek heeft ingestudeerd.

Baarnsche Courant, 10-12-03
Jan Pier Eringa

Magnificat in vier verschillende smaken

Mirck deed geen concessies aan het tempo en liet zijn amateurkoor - dat elk jaar meer progressie toont - in pittige tempi zingen.

Gooi- en Eemlander, 8-12-03 
Els Boer